Retrospectiva filmului de animație de avangardă și experimental la Anim’est 2018 24 September 2018 A treisprezecea ediție a Festivalului Internațional de Film de Animație Anim’est, al cărei start se dă vineri, 28 septembrie, este dedicată animației experimentale și de avangardă. Abordarea neconvențională a narațiunii și a aspectelor vizuale s-a potrivit dintotdeauna animației, un tip de cinema prietenos cu explorarea ideilor și a posibilităților. De-a lungul anilor, noi medii şi tehnologii au ajutat cineaştii să creeze fără să respecte un regim strict sau o structură, producând artă ce ridică întrebări. 60 de filme gata să exploreze aceste posibilități noi, grupate cronologic astfel încât să evidențieze evoluția creativității – de la pionieri ai genului la producții contemporane — sunt incluse într-o retrospectivă a filmului de animație de avangardă și experimental care va putea fi văzută la Anim’est, anul acesta. ”Printre numele pe care o să le (re)descoperiţi se află Viking Eggeling, Hans Richter şi Marcel Duchamp, de la producţii create în vremuri când conceptul de film de animaţie era încă în faşă, până la cele mai noi filme non-narative. Unele aparţin unor curente, iar altele sunt imposibil de integrat într-o categorie. Muzica joacă un rol important în cele mai multe, iar lumina este esenţială, indiferent de anul producţiei. Gradul lor de accesibilitate variază foarte tare: unele par profund inaccesibile, iar altele par făcute pentru publicul foarte tânăr. Dar fiecare film este unic şi arată că imaginaţia nu are limite. Exact ca animaţia!” spune Mihai Mitrică, directorul Anim’est. Retrospectiva include și lungmetrajul de animație abstract North of Blue, regizat de Joanna Priestley, un omagiu adus misterioaselor peisaje înghețate ale nordului extrem. Filmul de animație nominalizat la Premiul Cristal la Annecy vara acesta se inspiră din peisajul natural și oferă un multivers dens de imagini şi puncte focale ce explorează tensiunea dintre două modele dimensionale care sunt simultan familiare şi necunoscute. Convenţiile sunt deconstruite, ceea ce duce la crearea de forme ce invită la o senzaţie de conexiune şi istorie comună, în timp ce scenele evoluează de la explozii ritmice la superbe structuri hipnotizante. O nouă selecție de scurtmetraje relevante pentru tema ediției de anul acesta vine din Austria, țara invitată la Anim’est cu sprijinul Forumului Cultural Austriac din București. Publicul va avea ocazia să vadă câteva dintre cele mai bune filme de animație austriece realizate între 2011 – 2017, desprinse din programul popularului festival Două zile de animație, din Viena. Thomas Renolder, selecționer al festivalului, regizor, producător și artist vizual, a pregătit pentru Anim’est două programe de scurtmetraje: De la abstract la lumea reală, o selecție care explorează istoria puternică și rolul filmului experimental din Austria, precum și diferențele majore dintre animaţia experimentală de astăzi și abordările clasice din trecut, și Naraţiune & Muzică, o selecție de filme de animație și videoclipuri muzicale care se adresează atât amatorilor de experimente vizual-narative, cât și iubitorilor de animație clasică. Cu ajutorul Forumului Cultural Austriac din Bucureşti, Anim’est prezintă și o selecţie a celor mai bune scurtmetraje de la ediţia din 2017 a festivalului Ars Electronica, din Linz – cel mai important eveniment al lumii artei digitale, cu un bogat program de concerte, conferințe și expoziții, un spațiu de afirmare a creativităţii şi inovaţiei şi un teren de joacă pentru următoarea generaţie. În plus, pe toată durata festivalului, Point va fi gazda expoziției BD EXPERIMENTAL, care va include lucrările a doi artiști autohtoni care la un moment dat au experimentat dincolo de granițele benzii desenate. Marian Mirescu, un cunoscut autor BD și editor/promotor, a conceput și a reunit aceste planșe în albumul Aberration, la începutul anilor ’90, „sub impresia puternică lăsată de revoluție. Fără pre-concepții, deodată! Fără scenariu, fără pre-meditări, din prima! Vis de schimbare, aberație de libertate!” – așa cum scria în prefața albumului. Alexandru Ciubotariu, cunoscut ca Pisica Pătrată, unul dintre cei mai activi artiști vizuali români și fondatorul proiectului Muzeul Benzii Desenate, a conceput aceste planșe în jurul anilor 2000, eliberat de preconcepția că banda desenată este doar pentru copii. Multe au fost realizate chiar în cadrul academic, unde se putea experimenta atât stilistic, cât și tehnic. O parte au fost reunite în albumul La solitude de la décomposition (editura Popa’S Art Timișoara 1998). Cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est va avea loc în perioada 28 septembrie – 7 octombrie 2018 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Point și Expirat. Biletele și Festival Pass-urile pot fi achiziționale online, pe Eventbook.ro, și vor fi disponibile și în cinema. Programul complet al ediției din acest an este disponibil pe site-ul Anim’est. Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, partener EMILE Awards – Premiile Europene ale Industriei Filmului de Animație, este organizat de Asociaţia Este’n’est și finanțat de Centrul Naţional la Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Uniunea Cineaştilor din România și Institutul Cultural Român. Parteneri instituţionali: Centrul CINETic, UNATC I. L. Caragiale, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez din România, Ambasada Franței în România, Centrul Ceh, Institutul Maghiar din București, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Polonez.